Een mobiliteitsplan met een hart voor de zwakkere weggebruiker!

Een globale visie dringt zich op om het huidige lukrake knip- en plakwerk in bepaalde wijken of straten te vervangen. Rode is een belangrijk knooppunt van en naar Brussel. Vier assen naar Halle, Ukkel, Waterloo en Braine doorkruisen onze gemeente.

Daarom vragen wij de aanleg van gescheiden fietspaden op deze vier belangrijke assen en een uniformere snelheid in de hele gemeente die de huidige verschillende snelheidsregels vervangt.


Tevens moet er prioritair werk gemaakt worden van de herinrichting van de gevaarlijke kruispunten.

Er dient dringend een evenwicht gecreëerd te worden dat enerzijds de bereikbaarheid/doorstroming van woon- en werkverkeer garandeert en anderzijds de veiligheid van de trage weggebruikers prioritair stelt.


Daarnaast moeten de bestaande trage landwegen geïnventariseerd worden en moet hun onderhoud een prioriteit worden van de gemeentelijke diensten. Dat moet ons toelaten terug volop te genieten van het groene Rode en onze gemeente te herontdekken langs de vele ongekende wandelpareltjes die er nog steeds zijn.

Verkeersveiligheid op de grote assen

  • Aanleg van het gescheiden dubbel fietspad op de Zoniënwoudlaan, langs de linkerzijde (gezien vanuit het centrum). De planning van dit fietspad mag niet langer vertraging oplopen.
  • Voorstudie en aanleg van een fietspad langs de Grote Hutsesteenweg aan de rechterzijde (gezien vanuit De Hoek).
  • Bestelling van een mobiliteitsstudie om die te implementeren met een coherente en doordachte planning ter vervanging van het huidige lukrake knip- en plakwerk, ook qua parkeerbeleid.
  • Overleg met de omwonenden over mogelijke aanpassingen in hun wijk.

Herwaardering van de trage wegen

Inventarisering van alle bestaande trage landwegen, waar nodig onderhoudswerken uitvoeren en terug openstellen voor de bevolking met gepaste stimulerende aanwijzingen. Zo wordt het groene karakter van onze gemeente gevrijwaard en krijgt de Rodenaar een vernieuwd en aangenaam wandelcircuit.

Voor  propere en begaanbare voetpaden.

Een gedeelde verantwoordelijkheid.

Je kan er niet omheen kijken maar meer en meer voetpaden liggen er slecht bij. Hetzij omdat de gemeente het noodzakelijke onderhoud niet doet of omdat de openbare nutsmaatschappijen  het vertikken om de werven correct te herstellen. Daardoor moeten de wandelaars vaak op de straat stappen en kunnen mensen met kinderen of kinderwagens niet op een veilige manier gebruik maken van de infrastructuur.

Bovendien moeten we ook vaststellen dat het groen welig tiert en vaak over de voetpaden groeit waardoor ook hier de plaats zeer nauw wordt voor de voetgangers.

Het voetpad mag dan oud zijn, maar is zeer goed onderhouden.

Sensibilisering van de eigenaars met waar nodig een dwingende opvolging aan het einde van de rit bij weigering tot snoeien.